Isnin, 19 September 2011

Sambutan Hari Malaysia




Selepas sahaja saya kembali ke maktab, saya bersama semua pelajar semesta satu PPISMP diwajibkan untuk menyertai persembahan 'Latar Manusia' sempena Hari Malaysia pada 16 September yang lepas.

Sebanyak 10 buat IPG seluruh Malaysia terlibat dalam persembahan ini yang terdiri daripada 2300 orang peserta dari pelbagai bangsa dan agama. Tetapi ternyata majoritinya melayu yang Islam. Nampaknya saya masih berada di Negara yang majoritinya Islam.

Selama 10 hari kami di tempatkan di Presint 17 Putrajaya, dan berulang alik dari Putrajaya ke Dataran Merdeka setiap hari. Latihan kami berlangsung pada pagi dan malam. Sebelah petang hanya berlatih di tempat penginapan sahaja. Saya cukup puji dari segi pengurusan program, dengan menyediakan kelengkapan yang mencukupi dari segi kebajikan peserta. Makan dan minum cukup, tempat tidur selesa, pengangkutan mencukupi, dan kelengkapan pakaian juga mencukupi. Tahniah di ucapkan kepada Urusetia Kumpulan Koir Sambutan Hari Malaysia 2011.

Pelbagai perkara yang saya lihat cukup mengecewakan hati ini. perkara pertama yang saya lihat adalah dari sudut akhlak dan tingkah laku peserta yang semuanya adalah bakal guru, atau bakal pendidik anak-anak bangsa akan datang. Banyak yang sepatutnya tidak berlaku pada seorang yang akan bergelar bakal guru untuk melakukan perkara-perkara begitu.

Pertama, dari segi solat. Pihak Urusetia memberi tikan menitik beratkan soal ibadah iaitu solat. Ramai yang saya perasan yang tidak menunaikann solat, yang paling ketara, solat asar dan subuh. Cuba bayangkan pukul 4.15 pm (tak masuk Asar lagi) sudah wajib turun ke bawah buat latihan, dan latihan habis jam 6.45pm. Lepas tu wajib makan, nak makan beratur panjang. Dekat maghrib baru sudah makan. Nak naik bilik lagi. Beratur naik lif pulak. Manakala yang subuh pulak, bertolak jam 5 pagi, sampai Dataran Merdeka 6 pagi, ada juga peserta muslim tidak ke masjid untuk solat subuh. Terus naik pentas latihan.

Kedua, solat jumaat, pada jumaat yang pertama di sediakan 6 buah bas untuk solat jumaat oleh urusetia.

Namun ayat  arahan dari Urusetia " Yang mana pelajar yang nak solat jumaat, boleh pergi solat" tiada langsung ayat arahan yang wajib semua peserta muslim untuk solat Jumaat. Tetapi kalau bab yang berkaitan latihan ditegaskan pulak.
" Semua peserta wajib dan mesti untuk berada di Dataran Merdeka pada jam 6.30 pagi "
Manakala pada Jumaat lepas, hanya sebuah bas sahaja yang di sedikan oleh Urusetia untuk pelajar Muslim ke solat Jumaat. itu pun dia bertolak pada jam 12.30 pm lagi. Begitu ramai yang tak dapat solat Jumaat pada hari itu..

Ketiga, pada malam kedua terakhir, Urusetia mengadakan majlis sambutan hari raya di tempat kediaman, Tetamu kehormat yang datang ialah, Dato' Zahid Hamidi Menteri Pertahanan Malaysia. Saya ucapkan terima kasih kepada Dato' keran sudi hadir menjenguk kami. Namun ada suatu perkara yang tidak dapat menahan mulut saya dari menyebut " Laknat "apabila dua orang jurulatih lelaki kami, yang sebelum ini banyak membuat perkara yang kami tidak senangi dan pada malam itu menambah lagi kebencian kami terhadap mereka, apabila mereka menukar wajah mereka kepada "BAPOK". Mereka mengenakan pakaian perempuan dan rambut Palsu. Tiada bezanya dengan 'BAPOK' di lorong Haji Taib yang menunggu pelangan untuk melacur kan diri.


Bagaimana mahu mendidik anak bangsa sekiranya guru pun sudah rosak.?? Persoalan yang perlu dijawab. ROSAK ROSAK

APA YANG MAHU DICAPAI?

Saya melihat selama 10 hari di sana tidak ada sedikit pun faedah yang boleh di manfaatkan.
Persembahan semata persembahan.
Menari semata menari
Bersorak sampai serak suara semata bersorak
letih semata letih

Kononnya menyatakan semangat  berjuang untuk negara..
Apa erti perjuangan apabila membazir duit negara dan duit rakyat yang amat dasyat??
Apa erti perjuangan kepada negara apabila membuaka peluang kepada remaja untuk buat maksiat??
Apa erti perjuangan apabila Agama Islam sebagai agama rasmi negara tetapi tidak meletakkan Islam di depan??
Kata sahabat saya" ni lah akibatnya apabila pemimpin meletakkan Islam di punggung!!" agak serius jugak kata-kata sahbat saya itu.

Natijahnya, duit rakyat dibazirkan, perjuangan yang tak tahu mana akarnya. Islam tergadai, anak bangsa rosak. Bakal Pendidik pun rosak. akhirnya tunggu lah kerosakan negara, sekiranya tiada perubahan ke arab yang baik dilakukan.

Solusinya adalah UBAH pucuk permasalahan ini... 


UBAH




2 ulasan:

  1. umno membusuk sehingga ke usus ! *&^%$##@

    BalasPadam
  2. jangan salahkan UMNO. salahkan orang memegang UMNO.. DIA bersalah..

    BalasPadam